Rady a tipy

Reklamace, slevy, ale i záruka budou plné změn. Jaké novinky vás čekají?

Od   | 

Nakupování tak, jak je známe, se dočká spousty změn. Skončí triky se slevami, ale také přihazování položek, které nechcete do nákupních košíků. Dojde ke zpřísnění pravidel pro psaní recenzí, nemluvě o změnách v oblasti reklamací a záruk. Jak budou změny vypadat?

Koupili jste si zboží, 14 dní jste je používali a poté je vrátili do obchodu a získali zpět plnou částku? Nyní je tomu konec.  Zdroj: Canstockphoto

Slevy budou mít svá pravidla

Uvádění slev dostalo jednotná pravidla, která je třeba dodržovat. Skončí jak účelové zvýšení cen na krátkou dobu před akcí, tak i nejasnosti v tom, z jaké hodnoty je sleva vlastně počítána. Jako původní cena musí být uvedena nejnižší z těch, které obchodník používal v posledních alespoň 30 dnech před zlevněním zboží. Nebo musí napsat nejnižší cenu od začátku prodeje, pokud zboží nabízí méně než 30 dní. Jestliže bude obchodník slevu postupně zvyšovat, musí uvést nejnižší cenu, za kterou zboží v obchodě v době 30 dnů prodával před prvním poskytnutím slevy. Tato povinnost neplatí pro výrobky podléhající rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby.

Kam pro závěsná svítidla?

 

Recenze od zákazníků

Spousta obchodníků zveřejňovala na internetu falešné recenze, které se tvářily jako ty od zákazníků. Pokud to obchodník provede v současnosti, bude muset vysvětlit, jak zajišťuje jejich pravost. Netýká se to jen e-shopů, ale také online tržišť, srovnávačů a aukčních či bazarových portálů. Falešné recenze budou znamenat patřičné sankce.

Recenze musí být pravdivé a pouze od těch, kteří služeb e-shopu opravdu využili. Zdroj obrázku: Hassel Stock / Shutterstock.com

Předem zaškrtnutá políčka v košíku

Jistě jste se už setkali s tím, že jste si něco objednávali v e-shopu a v košíku jste měli předem zaškrtnuté položky. Jako příklad můžeme uvést nákup přístroje, s jehož pomocí si připravíte perlivou vodu. E-shop vám k němu automaticky zaškrtne také další bombičky s CO2 a sirupy na ochucení nápoje. To je ale zakázáno – vyjma bezplatného bonusu. Pokud chcete kupovat položky navíc, musíte si je do košíku přidat sami.

Záruční doba a reklamace budou vypadat jinak

Na reklamaci zboží budete mít i nadále dva roky. Avšak zákonná domněnka, že vada existovala již v okamžiku převzetí zboží, se nově uplatní nejen v prvních 6 měsících dle dřívějších pravidel, ale v celém prvním roce od převzetí zboží. Dochází tak ke zdvojnásobení doby, během níž se předpokládá, že bylo zboží vadné od začátku. Spotřebitel tak nemusí během prvního roku prokazovat téměř nic.

Změní se i pravidla pro reklamaci. Zdroj: pexels.com

Zatímco v prvním roce musí to, že vadu způsobit spotřebitel, prokázat prodejce, po prvním roce to je naopak na spotřebiteli.

Vrácení použitého zboží

Internetové obchody naopak potěší úprava podmínek týkajících se odstoupení od smlouvy. Mělo by to zabránit tomu, aby někteří e-shopy používali jako bezplatnou půjčovnu. Typicky se jedná třeba o nákup stanů a spacáků, které po dovolené vrátili a podobně. 

Před novelou odpovídá spotřebitel jen za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. K tomu však dochází výjimečně – muselo by se jednat o zcela neadekvátní zacházení. Spotřebitel bude nově odpovídat také za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. V takovém případě máte právo odstoupit od smlouvy, ale obchodník bude moct snadněji vrátit méně peněz kvůli opotřebení zboží.

A protože je změn skutečně hodně, přichystali jsme pro vás pokračovaní. Najdete ho ZDE

 

Zdroj info: programia.cz, advokatnidenik.cz, podnikatel.cz

 

Stolní lampičky okoření domov. Pořiďte si jich hodně!

 


You must be logged in to post a comment Login