Něžný výsek JK

Byl to ten slavný den, kdy k nám byl zaveden elektrický proud

Od   | 

V Elektrickém valčíku popisují Zdeněk Svěrák s Jaroslavem Uhlířem zavedení elektřiny jako přelom v historii obce, důvod k oslavám, den, kdy do obce dorazila i tříčlenná delegace z Prahy, vesnicí projížděly alegorické vozy a italský zmrzlinář Amadeo Cosi na motocyklu Indián. Skutečnost byla ale zpravidla mnohem šedivější a rozhodně neodpovídala slavnostní atmosféře vykreslené v písni.

Urychlení elektrifikace Evropy přišlo až s první světovou válkou a důvod byl zcela prozaický – za válečné krize se petrolej stal nedostatkovým zbožím stejně jako svíčky. Výpočty, že svícení petrolejem je dvakrát dražší, existovaly samozřejmě už před válkou, ale válečná krize se ukázala jako pádný argument. Doufejme, že s elektrickými motocykly se popasujeme rychleji a za méně tragických okolností. Pokrok zkrátka zastavit nelze, svět se změnil tehdy a mění se neustále. Byla by chyba zavírat oči a dělat, že se nás to netýká.
Pro sebe jsem si udělala takovou soukromou anketu ve dvou skupinách na facebooku. Velice mě překvapilo, že mnohem militantnější postoj zaujaly ženy. (Tímto zdravím náčelnici naší skupiny Motorkářky Andreu!) Pominu-li názor, že HD nechceš vůbec, pak převažoval názor, že HD sice chceš, ale rozhodně ne v elektrice.

Harley-Davidson uvedl motocykl LiveWire oficiálně do prodeje na podzim 2019

Hodně se také operuje s omezením, které přinášejí dobíjecí stanice. Zde bych ráda podotkla, že dealeři je musí zavádět. Navíc každý, kdo by si pozorně přečetl byť jen PR text k elektrickému motocyklu LiveWire, věděl by, že je určen pro pohyb ve městě. Je to jeden z 35ti modelů a uvidíme, co přinese čas. Elektrický Harley-Davidson je zkrátka kontroverzní téma – stojí proti sobě zastánci starého dobrého benzínu, těch, kteří říkají, že elektřina stejně svět nespasí, a ti, co naopak nové cestě Harley-Davidson fandí.
Pár odvážlivců se v mém soukromém průzkumu nebálo veřejně přiznat, že by se pýchou dmulo, kdyby se na něm mělo vozit po Praze, a to včetně poměrně obsáhlého rozboru všech pro a proti, protože už pár elektrických motocyklů vyzkoušelo (díky, Eliško!). A v neposlední řadě někteří správně podotkli, že nelze srovnávat nesrovnatelné. Jinými slovy chce-li někdo srovnávat motocykly, pak ty elektrické zase jen s elektrickými.

Harley-Davidson doslova zbořil mýty o značce právě uvedením svého elektrického motocyklu

Další z názorů byl, že pokud chtěli být ekologičtí, měli začít s výrobou motocyklu na vodíkový pohon. Já tedy nejsem žádný expert na vodík, ale řekla bych, že vodík má takový nešvar – nízkou hustotu. Nízká hustota rovná se objemná palivová nádrž. Což se mi u motocyklu jeví trochu jako problém.Já sama za sebe mohu zodpovědně prohlásit, že se nemíním vrátit ani do jeskyně osvětlené dřevěnou loučí, ani k petrolejovým lampám (výjimkou je pouze dokonalý film režiséra Juraje Herze) a svíčky budu dál zapalovat pouze na adventním věnci.
Stavebnictví a kuchyně vás naučí jedné věci – dívat se nejen za roh první, ale i druhý, třetí a nejlépe i pátý. Musíte přemýšlet dopředu, abyste nezůstali nemile překvapeni. A je to i cesta elektrických motocyklů. Stačí se podívat na sérii článků ve Forbes o 30 pod 30. Přečíst si, jak tito lidé uvažují.
Už nemají žádné předsudky a rozhodují se čistě podle vlastních emocí. A – a to je podstatné – svými nápady a start-upy vydělávají tolik, že si to budou moci i dovolit. Možná se prostě v Harley-Davidson podívali i o několik rohů (a roků) dále.

Aktuálně je LiveWire k vidění na výstavě Motosalon v Brně

Harley-Davidson má nejstarší fungující klub na světě. Díky nadšencům u nás přežil i totalitu.
Přece ho teď nepoloží elektromotocykl!
I když – jak jsem uvedla na začátku – elektrifikaci notně uspíšila válka. Nám tu teď možná hrozí pandemie. A máš-li elektrický motocykl, dojedeš jen tam, kam tě dobíjecí stanice pustí…. Já osobně doufám, že až tak drsných zážitků ale nebude třeba!
Užijte si Motosalon a  – kolama dolů!

 

P. S. Ten, jehož jméno nesmím vyslovit, nemá (mé) ježdění na motocyklu příliš v lásce. Ale při pohledu na LiveWire projevil dokonce cosi jako nadšení! Což je dobře, mám už totiž domluvenou jízdu, ehm….

P. P. S. Jediný indián, kterého znám, je z Nuslí a jmenuje se Matěj. Ale způsob, jak vytvořit správný oslí můstek, abych mohla v rámci Motosalonu o něm, jsem zkrátka  nenašla.

Fotogalerie:

Komentáře

You must be logged in to post a comment Login