Dětské pokoje

Jak připravit domov pro batolata, aby do školy vstupovala jako zkušení mazáci?

Od   | 

„Dítě by mělo vyrůstat a rozvíjet se v prostředí, které může samostatně využívat: psací stůl se zásuvkami, které může otevírat, každodenní předměty, které může bez obav používat, spát v posteli, ze které nespadne a samo si tam kdykoliv zaleze a samo se přikryje a usne. Prostory okolo něj mají být uzpůsobené tak, aby si tam mohlo samostatně hrát a žít, a my můžeme v klidu sledovat, jak se večer samo svlékne a ulehne do postele. “ Tolik od věhlasné Marie Montessori. A jak s tím naložit v běžném životě?

Podle Montessori, slavné italské lékařky, se děti do šesti let naučí mnohem víc než během univerzitního života. Proto je důležité, abychom jim doma vytvořili správné podmínky, aby do života vstupovaly co nejlépe vyzbrojené. Každá místnost v domácnosti vyžaduje specifická pravidla.

Jak uspořádat kuchyni

Uspořádejte kuchyň tak, aby dítě mělo vlastní prostor, kde může vařit. Můžete pořídit tzv. učicí věž, což jsou jakési schůdky s ohrádkou, které umožní dítěti pracovat vedle vás a kdy ohrádka chrání před případným pádem. V lednici vyhraďte přihrádku, do které pohodlně dosáhne a samo si v ní může vybrat svačinu:  džbánek s pitím, ovoce, jogurty, pomazánky či různé přísady. Větší dítě si může svačinu či malý oběd připravit samo. Dětský jídelní set by také měl být na přístupném místě spolu s příborem a ubrousky. Pro servírování či odnesení více věcí k jídelnímu stolu lze využít lehký plastový tác. I velmi malé dítě už dokáže prostřít jídelní stůl pro celou rodinu.

Učicí věž je vkuchyni podle Montessori nezbytná. Zdroj: monpetitmelimelo

Koupelna i pro nejmenší

Zajistěte, aby si dítě mohlo samo pustit vodu – dosáhlo na kohoutek u umyvadla bez rizika opaření v případě, že pustí teplou vodu. U ruky by mělo mít mimo mýdla i kartáček a zubní pastu, hřeben, ručník či župan. Na toaletě může mít k dispozici sedátko a podnožku tak, aby se obsloužilo zcela samo. Pokud má toaleta vlastní umyvadlo, mělo by i zde dítě mělo být schopno si pokaždé bez pomoci umýt ruce.

Děti potřebují v koupelně nižší umyvadlo i toaletu

Umělecký koutek nesmí chybět

Pokud to prostor umožní, umístěte do místnosti, ve které společně trávíte nejvíce času, velký omyvatelný pracovní stůl. Dítě by mělo mít možnost rozvíjet kreativní schopnosti – malovat, lepit, stříhat – bez obav, že něco umaže či zničí. Pastelky, fixy, barvy, štětce lepidla, všechno by mělo mít svůj oddělený box pro snazší přehled a snadnou přístupnost. Doplňte bílé i barevné papíry, kousky textilu a další části k recyklaci (prázdné roličky od toaletního papíru, od sirek, plastové nádoby od mycích prostředků nebo od potravin, které dítě může přetvářet).

Televize je součástí většiny domácností

Hodnoty a znalosti dětí o světě jsou nejčastěji ovlivněny domovem, školou a skupinami, ve kterých se pohybují. Velmi silný vliv má dnes ještě televize nad jejímž obsahem nemusíme mít zcela kontrolu. Mnoho dětí u ní tráví tolik času, že nestíháme sledovat přesný obsah všech programů. Problém je zejména v množství násilí, které se objevuje i v pořadech pro děti, a její řekněme hypnotická povaha. Některé děti stráví jejím sledováním celý víkend. Její sledování je však zábava zcela pasivní, nevyžaduje žádné myšlení, představy ani zkoušení, a kvalita některých programů je velmi nízká. Děti nepotřebují televizi pro svou zábavu, je tedy rozumné stanovit pro její sledování základní pravidla a to:

1. Stanovte, kolik času bude dítě u obrazovky trávit.

2. Domluvte se, které pořady bude dítě sledovat. Dejte mu na výběr z velkého množství pro vás přijatelných programů.

3. Vyberte pořad, který budete sledovat společně celá rodina.

Batolatům postačí obraz na sebe sama

Dětský pokoj je teritorium našich potomků

Dětský pokoj by měl odpovídat osobnosti a zájmům svého obyvatele. Přestože děti dokážou „vyrobit“ neskutečný nepořádek, mají velkou potřebu řádu a pořádku. Každá věc by měla mít jasně dané místo a měla by byt snadno přístupná. Platí, že:

1. Dětská postel pro batolata až do předškolního věku je ideální přímo na podlaze, protože tak je pro dítě snadné, aby samo vstalo, nebo si zalezlo a usnulo. Když je k posteli snadný přístup, je o to jednodušší, aby ji samo ustlalo. Postel nízko na podlaze poskytuje dítěti velký prostor pro samostatnost. Není třeba žádného složitého řešení, stačí obyčejná matrace bez rámu postele a vhodný pelíšek je připraven.

2. Malý pětiletý dobrodruh možná ocení místo klasické ložní soupravy dětský spacák, který ráno snadno sbalí a uklidí.

3. Stěny vyzdobte hezkými kvalitními obrázky dětí nebo zvířat. Můžete malovat přímo na zeď nebo jen vkusně rozmístit obrázky.

4. V úrovni očí dítěte umístěte ručičkové hodiny s velkým číselníkem.

5. Ovládání světel (nebo alespoň jednoho světla) by mělo být v dosahu dítěte, aby si mohlo večer samo zhasnout, nebo v noci rozsvítit, třeba když bude chtít odejít na toaletu.

6. Vhodným doplňkem dětského pokoje je velká nástěnka. Zde je možné vystavit výtvory nebo umístit přehledný rozvrh dne/týdne/měsíce.

7. Knihy umístěte blízko lůžka nebo odpočinkového koutu.

8. Nejvhodnější umístění hraček jsou police či boxy s víkem rozdělené tematicky. Dítě bude mít přehled, které hračky má k dispozici, a zároveň bude snáz udržovat pořádek. Lego a podobné stavebnice lze umístit do speciálního velkého textilního vaku, který po rozložení slouží zároveň jako hrací plocha, snadno se pak celý sbalí a uklidí nebo ho jednoduše vezmete celý s sebou na dovolenou.

9.  Jsou li v pokoji zásuvky či neprůhledné boxy a koše, měly by být bezpečné a snadno otevíratelné, aby do nich mohlo dítě nahlédnout. Obrázkové štítky znázorňující obsah mu usnadní hledání hračky nebo prádla.

10. Vytvořte prostor pro jeho vlastní muzeum s nálezy a objevy: kameny, semena, květiny, které nalezne při pobytu v přírodě.

11. Zvláštní kout či polici věnujte hudbě – hudebním nástrojům. Hudba by měla být každodenní součástí života.

Domácí práce rozdělte podle věku dítěte

Malé děti mohou a věřte, že rády budou, pomáhat s běžnými domácími pracemi:

Ve 3 letech

Využití kleštiček k nandání kostek cukru do dózy

Šroubování různých velikostí šroubů a matic

Utírání nádobí

Prostírání jídelního stolu

Věšení prádla, připevňování kolíčků

Ve 4 letech

Domácí pomerančový fresh – rozkrojí pomeranč, vymačká šťávu na odšťavňovači

Krájení sýra na kousky, kostky

Krájení zeleniny a ovoce

Umývání oken, stolu, utírání prachu, úklid hraček

Zametání

Uvítání hostů u dveří

Příprava dekorací

Průběžně můžete vyčlenit činnosti, za které bude dítě přímo zodpovědné – vynášení odpadkového koše, párování a skládání ponožek, vyndavání nádobí z myčky….

Pokud dítě budete vhodně motivovat a pokud se podaří, aby mělo vlastní „nářadí“ (dětské koště, odšťavňovač, nožík, nůžky, prachovku, hadr na umývání ….), bude pracovat s vámi a bude se cítit důležitým členem rodiny.

Fotogalerie:


You must be logged in to post a comment Login