Ložnice

Názor fyzioterapeuta: co udělá s tělem špatná postel a matrace? A jak tomu předejít?

Od   | 

Budete se divit, jaké drobnosti způsobí, že se špatně vyspíte, a to i přes to, že v noci budete zdánlivě spát jako dřevo. Stačí špatné umístění lůžka, nevhodný rozměr nebo příliš měkká či tvrdá matrace a máte zaděláno na problémy. My ale víme, jak se jim vyhnout!

Má-li lůžko vysoké čelo a zároveň pevnou oporu za zády, bude se vám v něm dobře spát

Začněme tím nejjednodušším, a tím je umístění lůžka. To by mělo být na takovém místě, abychom při pobytu v něm měli dokonalý přehled o tom, co se děje v místnosti. Tedy abychom viděli na vstupní dveře a ideálně z okna. Za zády bychom měli mít pevnou oporu, zpravidla to bývá stěna, pokud to není možné, pak bychom ji měli nahradit vysokým čelem postele nebo paravánem. Bez pevné opory zad se nebudeme cítit bezpečně a nebude se nám dobře spát. Takový pocit můžeme mít i v momentě, pokud na nás směrem do postele míří ostrá hrana (např. hrana stolu, komody apod.) Mnoho z vás se také nemusí cítit dobře pod šikminou.

K příjemné pohodě napomáhá i nepřímé osvětlení. To může být i součástí lůžka. Zdroj: Home style

Postel by neměla být umístěná ani v takzvaném energetickém průvanu, tedy v místě, kudy prochází energie. Například mezi dveřmi, dveřmi a oknem, mezi okny. Tehdy si totiž neodpočinete. Ideální je, když energie proudí pozvolna, odráží se například od stěny a odtud dál do místnosti a pak pokračuje ven. Existuje několik nápravných prvků, jak energii zpomalit, nebo naopak zrychlit, tak abyste se v místnosti cítili dobře a především si odpočinuli.

V tomto případě není lůžko umístěno v energetickém průvanu. Zdroj: Natuzzi

Na jakou světovou stranu spát?

Jedním z důvodů, proč se vám nemusí dobře spát v posteli, je ten, že spíte na nevhodnou světovou stranu. Podle čínského učení feng shui dokonce některé světové strany napomáhají k růstu, jiné pomohou s nespavostí… Staří Číňané věří, že když hlava míří na tuto světovou stranu, pak následuje:

sever – pomáhá s nespavostí, ideální pro starší lidi, podporuje klid a spiritualitu
severovýchod – příliš ostrá energie na spaní, mohou se zdát noční můry, může zlepšit motivaci, ale není doporučováno spát tímto směrem dlouho
východ – velmi dobrý směr pro mladé lidi, vhodný pro upevnění profese, ideální pro růst dětí
jihovýchod – podporuje dobrou komunikaci a tvořivost, dále aktivní život a růst, je jemnější než energie z východu
jih – velmi prudká energie, během spánku neprobíhá dobře regenerace, podporuje vášeň v životě, doporučuje se spát tímto směrem jen krátce
jihozápad – příliš klidná energie, osa severovýchod-jihozápad (nohy-hlava) může způsobit ztrátu vaší životní rovnováhy
západ – dobrá kombinace mezi dobrým spaním a atmosférou, dokonc můžete zlepšit příjmy a můžete podpořit lenost nebo ztrátu motivace
severozápad – energie spojená s vedením a pocitem mít kontrolu nad věcmi, podporuje delší a hlubší spaní, doporučuje se pro rodiče a starší, zkušenější lidi

Ložnice v příjemných neutrálních tónech nebude rušit mysl. Zdroj: Arketipo

Jak si správně ustlat?

Nyní víme, kam správně umístit lůžko, a přichází na řadu to nejdůležitější: vybrat ho. Na trhu je nespočet různých konstrukcí i matrací, pokud nechceme postel na míru, pak vycházíme ze standardních rozměrů, a to: lůžko pro 1 osobu má délku délka 1950–2050 mm, šířku 850 – 1000 mm, výška lehací plochy 42–50 mm,  dvoulůžko je dlouhé 1950–2050 mm, široké 1600–1800 mm a výška lehací plochy je 42–50 mm. Tvrdost matrace vybíráme podle výšky a hmotnosti, v potaz bychom měli vzít i návyky při spaní. Spíme na boku máme polštář pouze pod hlavou a neměl by zasahovat pod ramena, jen vyplňovat místo mezi ramenem a hlavou. Tím je hlava v prodloužení páteře. Spíme-li na zádech, pak by hlava neměla být v předklonu ani záklonu. Spaní na břiše se nedoporučuje, protože je namáhána krční páteř, která je poměrně dlouhou dobu ve velké rotaci. Nic nezkazíte, pokud si pohodlí zpříjemní větším množství malých polštářků, kterými si můžete vypodložit části těla.

Součástí prostorné ložnice může být i koupelna. Ideální je její umístění v klidnější části, kde uživatel najde i trochu soukromí. Zdroj: Home style

A co na to fyzioterapeut?

Mgr. Nikola Ottomanská, fyzioterapeut

Příliš nízká postel

Nutí dospělého člověka vynakládat zbytečně mnoho energie pro to, aby z ní vstal a nadměrně namáhá kolenní klouby. Proto je vždy lepší, aby člověk z postele “seskakoval” než se z ní zvedal.

Nízké lůžko dá zabrat kolenním kloubům

Příliš měkká matrace

Zvolíte-li velmi měkkou matraci, dochází během spánku k podporování a prohlubování již vzniklých poruch pohybového systému. V kombinaci s nevhodně zvoleným polštářem pak vznikají změny na páteři – blokády, “ústřely” krční či bederní páteře. Ty pak velmi často ústí až v migrenózní bolesti hlavy nebo v chronické bolesti zad. Objemný polštář může být příčinou bolesti ramenního kloubu. Někdy se tím také utlačují nervy nebo cévy v pleteneci horní končetiny nebo v oblasti krční páteře.

Při výběru matrace dbejte kromě tvrdosti také na snadnou údržbu

Fotogalerie:

Komentáře

You must be logged in to post a comment Login