Inspirace

Elektrokola v zátěži. Jak se o ně starat?

Od   | 

Chystáte se vyrazit za krásami naší země v sedle nejpopulárnějšího dopravního prostředku současnosti? Pokud ano, v tom případě vám jistě přijde vhod pár užitečných rad, jak se o svůj milovaný bicykl na vícedenních túrách po rovině i v kopcích správně postarat. Elektrokola totiž dostávají během dovolených, kdy na nich denně najezdíme desítky a desítky kilometrů, pořádně zabrat. „Ale na druhou stranu jsou na zátěž stavěná a hned tak je něco nerozhodí. Přesto mohou na jejich bezchybný provoz mít vliv současné extrémně vysoké teploty i nečekané průtrže mračen,“ upozorňuje náš servisní technik Aleš Novotný. V soukromí je nadšeným a dlouholetým cyklistou a v Mountfieldu kvalifikovaným odborníkem právě na elektrokola. Takže, co nám radí?

Servis před dovolenou

Předně bychom si měli připomenout, že každé elektrokolo by mělo minimálně jednou za rok projít rukama servisního technika, Ideálně během zimy nebo brzy na jaře, kdy je na to dost času. Prostě klasický servis před cyklo sezonou. To proto, abyste měli jistotu, že je v pořádku a připravené na bezpečný provoz.

Také před každou jízdou byste si měli zkontrolovat, že všechny komponenty jsou funkční a v pořádku – zejména brzdy a výplety. Pokud si nejste jisti, zastavte se raději v servisu. Nezapomeňte také, že nové elektrokolo je potřeba dát po najetí prvních 200 až 300 kilometrů (maximálně 500 km) na garanční prohlídku.

Servisní centrum společnosti Mountfield. Zdroj: Mountfield

Kvůli vedru to chce pauzy

Možná už se vám někdy stalo, že během jízdy to najednou udělalo cvak, a motor se vypnul. Nelekejte se. Každý elektromotor se při provozu zahřívá, a když jsou úmorná vedra, je toto zahřívání mnohem intenzivnější. Proto mají všechny středové elektromotory na elektrokolech zabudovaný teplotní snímač.

Ten při dosažení určité kritické teploty motor automaticky na chvíli vypne, což se nejčastěji stane při nějakém delším stoupání. V zásadě o nic nejde, je to bezpečnostní pojistka proti tomu, aby se motor nespálil. Ale časté extrémní přehřívání a v důsledku toho i častá aktivace pojistky může časem snížit životnost motoru.

Během opravdu horkého dne je tedy důležité to s vysokým zatěžováním motoru nepřehánět. Nejezděte delší dobu na nejvyšší stupeň asistence, chce to občas přejít na střední nebo nižší úroveň motorové přípomoci. Pokud jste na horách a jedete delší trasu jen do kopce, dejte si občas pauzu a motor nechte trochu zchladnout. Elektrokolo prostě není motorka.

Městské elektrokolo MTF Tour 1.3 se zadním nábojovým motorem a baterií umístěnou na nosiči je vhodné i pro osoby menšího vzrůstu, protože se na něj díky absenci horní rámové trubky snadno nastupuje. Má kola o velikosti 28“. K dostání je v rámových velikostech 17“ a 19“. Najdete na něm vše, co potřebujete k pohodlné jízdě městem a vesnicemi: široké sedlo MTF Comfort+, blatníky, nosič, zvonek nebo prošívané bílé gripy z imitace kůže pro komfortnější úchop. Zdroj: Mountfield

Pozor na lijáky

Proti menšímu letnímu deštíku a stékající vodě nebo nějakému průjezdu mělkým brodem jsou baterie a motor elektrokola dobře chráněny. Měli bychom se ale vyhnout tomu, aby kolo jelo delší dobu v nějakém silném lijáku. Prudká a stříkající voda by mu už vadit mohla. Pokud vás průtrž mračen zastihne, je lepší se někam schovat. Kdyby elektrokolo zmoklo hodně, je rozumné v cíli cesty vyjmout baterii a nechat vše dobře vyschnout, aby po opětovném vložení nedošlo k případnému zkratu.

Dobíjení bez obav

U každého elektrokola je uváděn maximální dojezd na jedno nabití baterie. Nejvyšší udávaná hodnota výrobcem platí pro provoz v ideálních podmínkách. Dojezd hodně ovlivňuje hmotnost jezdce, úroveň asistence, terén, v jakém se pohybujeme, ale i třeba povětrnostní podmínky či nahuštění plášťů.

Při extrémních podmínkách a vysoké zátěži se dojezd může snížit. Proto je víc než rozumné vézt s sebou i nabíječku a dobře si rozvrhnout trasu, abyste si baterii mohli někde dobít. Alespoň částečně. Třeba v restauraci během oběda. Při takové přestávce nenechávejte elektrokolo na prudkém slunci, ale postavte ho do stínu. Po dojezdu do cíle výletu baterii vyjměte a dobijte. A to i když jí ještě nějaká kapacita zbývá, těmto bateriím to vůbec nevadí.

S horskými modely MTF Mount 7.3 a MTF Hill 7.3 se nemusíte bát vyrazit ani do nejtěžšího terénu. Jedná se o prémiová elektrokola, která s nejsilnější integrovanou baterií na trhu o kapacitě 25 Ah ujedou na jedno nabití až 200 kilometrů. Najdete na nich kvalitní středové motory Bafang M500, přehazovačky Shimano Deore, hydraulické kotoučové brzdy Shimano nebo odpružené vidlice SR Suntour uzamykatelné z řídítek. Zdroj: Mountfield

Myslete na očistu

Kolo na noc zaparkujte pod střechou, aby na ně nemohl déšť (a nenechavci). Pokud jste jeli náročnějším terénem, například v blátě, a kolo je hodně zašpiněné, měli byste očistit řetěz, kluzáky vidlice a ošetřit je k tomu určenými oleji – olejem na řetěz a silikonovým olejem. Při mazání řetězu a vidlice však dejte pozor, abyste si nezamastili brzdové kotouče.

Pokud budete základní rady a poučky dodržovat, bude vám váš oblíbený dopravní prostředek sloužit dlouho a bez potíží a závad. Tak šťastnou cestu a spoustu ujetých kilometrů bez problémů.

 

Více na Mountfield.cz

Fotogalerie:

 

 

 

You must be logged in to post a comment Login