Dětské pokoje

Dětský pokoj zařízený v duchu Montessori filozofie

Od   | 

Dětský pokoj lze zařídit nejen s ohledem na náš vkus, na pohlaví a věk potomka. Prostředí může pomoci i k rozvoji jeho osobnosti.

Montessori pokoj. Zdroj: Twinpickle

Maria Montessori byla italská lékařka, která zasvětila svůj život výchově dětí, jejich fyzickému, psychickému a duchovnímu vývoji.

„Nejde o to, ponechat dítě sobě samému ať si dělá co chce, ale připravit mu prostředí, ve kterém může volně působit.“

Podle jejího názoru se dítě v době mezi narozením a 6 lety naučí více, než mladý dospělý během svého univerzitního života. Proto kladla tak velký důraz na prostředí dítěte v prvních letech života. Například, vytvořením lůžka přímo na podlaze, tedy matrace na podlaze, povzbuzuje dítě k tomu, aby se plazilo, lezlo po čtyřech nebo se samo posadilo. Podle filozofie Marie Montessori, přesun živí dítě i intelektuálně. Tvrdí, že „ruka je nástrojem inteligence“ dítěte.

„Nejde o to, ponechat dítě sobě samému ať si dělá co chce, ale připravit mu prostředí, ve kterém může volně působit.“

Dětský pokoj podle Montessori – naplňující prostor

Zařizování pokoje pro své dítě je pro rodiče radost. Montessori doporučuje, aby místnost byla zařízena jednoduše, ale promyšleně, tak aby dítě povzbuzovala. Dětský pokoj by měl být tichý a vyvolávat v dítěti pocit bezpečí. Je vhodné zachovat stejný nábytek a zařízení během celého prvního roku. Zároveň je vhodné, aby se rodič zkusil vcítit do pozice dítěte, otestoval pokoj, usadil se v něm, zkusil přejít na všechny čtyři či si lehnout na místo, kde bude spát. Měl by se třeba ujistit, že na lůžku mu nebude padat do obličeje přímé světlo.

Podle Montessori má mít díte všechny věci v dosahu. Zdroj: Themontessorinotebook

Atmosféra v místnosti by měla být klidná, uvolněná s jemnými dekoracemi. Volba nábytku je velmi důležitá. Všechno by mělo být v dosahu dítěte – hračky, doplňky … Mělo by být schopno se pohybovat volně, bez překážek. Smyslem je, aby mohlo být co nejvíce samostatné bez pomoci dospělých.

Tip: Zavěste v pokoji obrázek celé rodiny, aby se naučilo rozlišovat její členy.  

Pokoj podle montessori má být zařízen jednoduše

Různé oblasti v Montessori pokoji

Montessori filozofie říká, že se dítě od raného věku správně vyvíjí v prostředí, které poznává a tím získává vlastní zkušenosti. Například jakmile se probudí, najde knihu, kterou jsme mu četli před spaním, nebo si pamatuje, že o něco dál, například na poličce, je hračka, se kterou si rád hraje. Mělo by být schopno se vlastními silami dostat k objektu, který upoutává jeho pozornost.

Pomůcky v policích nechte snadno přístupné. Zdroj: Static1.squarespace

Tip: Pomůcky a hračky, by měly být voleny tak, aby odpovídaly vývoji dítěte. Zároveň by měly být jednou za měsíc obměňovány, protože zevšední, není třeba pokaždé kupovat nové, ale třeba je schovat a pak za dva měsíce třeba opět vyndat a vyměnit. Vše by mělo být pro dítě přitažlivé. Rodiče sami zhodnotí, které pomůcky dítě zaujaly a které už nebo ještě ne.

Zařízení pokoje by mělo tvořit oddělené zóny, a to: pro spaní, hraní, oblékání a jídlo. Pokud pokoj není dost přesuňte zónu pro oblékání a jídlo jinam.

Zóna pro spaní: nejjednodušším řešením je prostá matrace položená na zemi. Vedle ní umístěte koberec, aby přechod byl příjemný. Pro batole lze umístit na postel spací koš a po několika měsících ho jen odstraníte a dítě bude spát dále na stejném místě. Toto řešení je pro montessori pokoje charakteristické. Dítěti skýtá možnost volného pohybu a rozvoje během růstu. Nejprve se může po posteli kutálet bez obav z pádu a poranění, později se třeba plazením nebo po čtyřech může volně přesouvat za předmětem svého zájmu, k policím s hračkami či zrcadlu bez překážek na cestě. Toto uspořádání rozvíjí samostatnost dítěte, které se nemusí domáhat pomoci rodiče při každé změně zájmu.

Kdo je tady nejkrásnější?

Zrcadlo patří k základnímu vybavení pokoje podle montessori. Pokud je správně umístěno – tedy dostatečně nízko a v horizontální poloze, rozvíjí fantazii dítěte a jeho vědomí sebe sama. Postupně rozpozná samo sebe a uvědomuje si svůj odraz. Postupně si může začít hrát se svým obrazem. Jak dítě postupně roste, lze jej otočit vertikálně. Dítěti odraz v zrcadle může pomoci při samostatném oblékání.

V zrcadle může dítě sledovat své konání. Zdroj: Pinterest

Křeslo: zvolte odpočinkové sezení – křesílko (třeba ratanové), houpací křeslo, sedací polštář …, zkrátka takové, aby bylo dítěti příjemné a pohodové. Mělo by mít v místnosti stálé místo, ideálně v blízkosti nábytku s knihami a zároveň tak, aby se u něj mohl pohodlně usadit i rodič. Pohodlí obou usnadní rodiči být vnímavým vůči touhám potomka, může ho krmit, může mu vyprávět, učit ho či mu číst oblíbenou knihu.

Dítě by mělo mít ve svém pokoji křesílko, ve kterém může pohodlně „číst“ Zdroj: Montecentrum 

Knihovna: knihovny nebo regály na knihy jsou v montessori pokoji nezbytné. Mají typicky atypický tvar a jejich umístění a výška by měla odpovídat věku a výšce dítěte. Je třeba ji pravidelně obměňovat a doplňovat. Nezapomeňte, že čím je dítě mladší, tím reálnější by měly být obrázky v knize.

Šatník: nízkou komodu z počátku můžete využít jako přebalovací pult. Později by měla být skříňka uspořádána tak, aby v ní dítě pohodlně nalezlo oblečení a mohlo si ho samo připravovat.

Tip: Praktický život je vhodné zařadit i do kuchyně. Dítě se potřebuje podílet na přípravě pokrmů, protože se cítí součástí tlupy. Je důležité v kuchyni mít malou poličku či zásuvku, kde dítě najde vlastní škrabku, krájedlo s držením shora (třeba s vroubky, pro zajímavé řezy), naběračku, vařečku, vlastní zástěrku…

Tip na zajímavou aktivitu v kuchyni: Přelévání a přesýpání – zde je důležité dodržet postup od velkých hrnků až po menší, dále bez oušek pak s oušky, později může být i sklenička na stopce. Tyto pomůcky se vyměňují podle tempa, jakým je dítě zvládá. Oblíbenou hrou může být i třídění. Například různých barevných fazolí, nebo jiných drobnějších předmětů, které se snadno obmění.

Nácvik úchopu v kuchyni. Zdroj: montessoricz

A další části domu?

I v ostatních místnostech je vhodné vytvořit prostředí, ve kterém se dítě může obsluhovat samo. Například ve vchodu může být nižší židle, aby se na ni dítě snadno posadilo a samo se obulo. A vhod přijde i věšák připevněný tak, aby na něj dítě dosáhlo.

Tip: Je vždy nutné umístit zrcadlo v úrovni očí dítěte, které se při oblékání potřebuje vidět. Může tak samo kontrolovat chyby, například když si nasadí čepici obráceně, hned to pozná.

V obýváku, pokud na to najdete místo, postavte nízkou komodu, kam může dítě ukládat své knihy a hračky.

V koupelně je nezbytná stabilní stolička, která mu umožní pohodlně dosáhnout na kohoutek, mýdlo, zubní kartáček …. Pokud je to možné, i zde instalujte nízkou polici, kam své věci může pohodlně odkládat. Pokud bude mít možnost se bez problémů vidět v zrcadle, usnadníte mu péči o sebe a bude se sám o sebe starat jako vy.

V předsíni nebo kumbále, kde jsou  uloženy úklidové prostředky, by mělo mít dítě k dispozici malé košťátko s lopatkou, kyblíček a hadřík na utírání rozlitých tekutin. 

Pozor – pracovní pomůcky pro pomoc při vaření či úklidu neměníme.

 Pozn.: Tipy doplnila Ing. Lucie Zuda Ph.D., ředitelka a majitelka Montessori mateřské školky Zvoneček v Karlíku.


You must be logged in to post a comment Login