• Od dlaždiček k (významným) plnovousům

    Oslí můstek je výraz, který se uplatňuje zejména v řečnictví. Označuje obratné nebo naopak nešikovné propojení dvou jinak nesouvisejících témat. Tak praví Wikipedie. A každý řečník, novinář nebo moderátor by vám potvrdil, že vymyslet dobrý oslí můstek není vůbec jednoduché. Sdílet článekKomentáře komentáře

  • Jaké budou nejvyšší výdaje při rekonstrukci domu

    V některých případech je výhodnější koupit starý dům a ten rekonstruovat, než si pořídit bydlení nové. Důvodů může být hned několik. Pádným argumentem je rozdílnost cen mezi novostavbou a původní stavbou a častokrát hraje významnou roli lokace nemovitosti. Zatímco novostavby bývají postaveny na zelené louce, původní domky bývají v dochozí vzdálenosti od MHD, škol, lékařů, potravin […]

  • Jak v kuchyni vše sladit

    Kuchyňský prostor musí být sice řešen co možná nejefektivněji s důrazem na funkční prvky, ale primárně nás stejně zajímá jedna jediná věc: vzhled. Sdílet článekKomentáře komentáře

  • Jak na zelenou vodu v bazénu

    Pokud dáváte přednost koupání v rybníku před bazénem, a to kvůli bazénové chemii, pak zpozorněte. Našli jsme řešení, jak bazén ošetřit bez volného chlóru. Chlordioxid vyhovuje atopikům i alergikům a navíc vám jeho správným používáním bazén nezezelená, jak se častokrát stává v případě používání bazénové chemie.  Sdílet článekKomentáře komentáře

Magdalena Urbanová funguje živelně

Ještě před pěti lety netušila Magdalena Urbanová, že její obrazy získají nečekaný „druhý život“. Své smalty i obrazy dnes používá jako podklady pro vzory na hedvábné šátky, interiérové doplňky, tapety a látky prodávané pod nově vzniklou značkou URBAN.KA .

Magdalena Urbanová je pořád pozitivně naladěná

Magdalena Urbanová je pořád pozitivně naladěná

Velká část tvorby této zajímavé ženy se točí okolo smaltu, který vnímá jako svůj osud. K práci s ním ji přivedla maminka a ona v jejím díle již dvacet let pokračuje. Dlouho se zaměřovala pouze na smaltované šperky a obrazy. Přibližně před pěti lety se začala Magdalena věnovat i kresbě a malbě. Živelností a rychlostí této tvorby si kompenzovala pomalou a pečlivou práci se smaltem. 

Proč právě malba a kresba?

Je zásadní rozdíl mezi způsobem práce se smaltem, a klasickými barvami. Při smaltování se musíte neustále soustředit, plánovat dopředu a být připraven plány přizpůsobovat podle toho, jak se barvy po opakovaném pálení mění. V posledních letech jsem cítila potřebu doplnit pomalý a racionální způsob práce se smaltem něčím emotivnějším. Při práci nesmíte ani na chvíli přestat přemýšlet a já chtěla na chvíli rozum vypnout a zapojit intuici. Také mi začal chybět prostor, protože rozměr smaltu byl limitován velikostí pece 12 x 12 cm.

Můžete nám smaltování zjednodušeně přiblížit?

Dekory vznikají intuitivně

Dekory vznikají intuitivně

Práce se šperkařským smaltem na mědi vyžaduje velkou trpělivost, protože jediný chybný krok může zničit práci mnoha hodin. Základní princip smaltování je založen na přitavování skloviny na kovový podklad za vysokých teplot. Vypaluji obvykle kolem dvou minut na 840 stupňů, ale tento údaj je pouze přibližný a mění se v závislosti na řadě faktorů. Nikdy není zcela jisté, jakou podobu bude smalt po vytažení z pece mít, protože mnoho vrstev smaltu reaguje často nepředvídatelně. Tato alchymie a moment překvapení mě spolu s leskem a bohatou barevností na smaltu baví nejvíc. Smalt se na sebe vrství a do pece jde opakovaně, výjimkou nejsou ani obrazy, které se pálí víc než desetkrát.

Čím malujete a kreslíte?

Asi před čtyřmi lety jsem začala kreslit švýcarskými voskovými pastely, které jsem používala na černě natřený základ na korku nebo kartonu. Tyto pastely jsou skvělé tím, že jsou krycí, syté, umožňují velice jemné stínování, ale při práci se nerozmazávají. Výsledný obraz pak částo více připomíná malbu než kresbu. Některé mé pastely mají i jeden metr, což je výrazné v protikladu k mým smaltům. Postupně jsem si oblíbila i akvarel a v menší míře používám také akryl. Ze smaltu jsem si přinesla charakteristický princip tvorby na základě vrstvení.

Dekor je používán na látkách, ze kterých se pak šijí dekorativní předměty. Např. polštáře, závěsy...interiér tak působí celistvým dojmem

Dekor je používán na látkách, ze kterých se pak šijí dekorativní předměty. Např. polštáře, závěsy…interiér tak působí celistvým dojmem

Kde jste nacházela inspiraci pro motivy?

V celé mé tvorbě se podvědomě projevuje mé někdejší studium etnografie na FFUK. U smaltu musím mít námět i kompozici alespoň rámcově připravené předem, ale u pastelu a akvarelu takto neplánuji. Jsou dva způsoby, jak tvořím. Často si lehnu a chci spát a obraz mi najednou sám od sebe naskočí před očima a já nemohu usnout, dokud jej nenamaluji. Někdy se to zopakuje několikrát, takže jdu spát se svítáním. Druhá možnost je ta, že začnu malovat v jednom rohu papíru a skončím ve druhém. Zvláštní je, že nakonec i takovéto obrazy většinou mají kompozici. Chodila jsem před lety na výtvarné gymnázium a tímto přístupem jsem doháněla učitelku k šílenství, protože jsem nedokázala začít promyšleným načrtnutím základní kompozice. Tvořím obvykle velice rychle a při práci mám pocit, že mi obraz vzniká před očima sám od sebe. Myslím, že se projevuje i má oční vada, která mi neumožňuje prostorové vidění. Nesnažím se tedy vytvářet běžný trojrozměrný prostor, protože ho sama nevidím, ale dávám prostor fantazii. Barvy, kompozici i náměty vybírám intuitivně, takže to má hodně blízko k automatické tvorbě. Až v poslední fázi obraz dotahuji a dokončuji promyšleněji. V minulosti mi lidé často říkali, že jim nekonečnost mých obrazů připomíná výřez ze vzorů na látku nebo tapetu a několikrát jsem slyšela, že by si je dovedli představit v interiéru na větší ploše. Úplně nový impuls přišel, když jsem se v polovině roku 2014 dozvěděla o možnostech maloobjemového digitálního tisku na látky.

A to jste využila…

Všechny původní obrazy vznikaly z potřeby tvořit, neměla jsem ani snahu je prodávat, pouze se vrstvily u mě v šuplících. Tehdy za tím nebyl žádný další plán ani cíl. Vše se změnilo ve chvíli, kdy jsem zjistila, že dnes je technologicky možné si nechat udělat i pouhých pět metrů vlastní látky nebo tapety. Následovalo procházení šuplíků, focení a učení se vytváření vzorů v digitální podobě. Výsledky jsem ukázala řadě lidí a viděla, že to funguje. Měla jsem vzory, ale co s nimi dál? Po několika měsících intenzviní práce jsem společně s kamarádkou založila firmu URBAN. KA. Výhodou digitálního tisku je to, že umožňujě vytvářet i malé kolekce. Od začátku jsme věděly, že bychom chtěly tisknout na hedvábí, ale to tu nikdo v menších objemech a požadované kvalitě nedokázal dodat, takže výrobu hedvábných šátků bylo nutné přesunout do západní Evropy. Ruční obšití šátků jsme ale již schopné zajistit u nás. U nás dále dokážeme natisknout vinylové tapety, dekorační bavlnu, satén a několik druhů bavlněných látek.

Pořád berete vzory z původních obrazů?

Vzory se aplikují na smalty i na šátky

Vzory se aplikují na smalty i na šátky

V tuto chvíli je odhadem tak polovina obrazů starší než naše firma. Obrazů mám doma hodně, některé jsou lepší a hodí se jako samostatný obraz, jiné naopak ve vzoru více vyniknou. Nové obrazy stále maluji intuitivně, ale už při jejich vzniku asi podvědomě přemýšlím, jestli by byl hezký i jako vzor. Tomu již nejde uniknout. V posledním roce jsem ve smaltu cíleně udělala více motivů, které jsou ideální pro vzor, ale nejsou nosné jako samostatný obraz. Těším se na to, že v budoucnu budu vytvářet i motivy, které už budou ucelené jako kolekce a budou reagovat na modní trendy nebo přání zadavatele. Obrovskou výhodou je to, že možností je nepřeberně. Jde spíše o to vybrat si takovou cestu, která bude bavit mě i naše zákazníky.

Na co vzory nanášíte?

Za více jak rok jsme vyzkoušely hodně možností, ale došly jsme k tomu, že lepší je nabídku zúžit a propracovat. Naší prioritou jsou především luxusní, stoprocentně hedvábné, ručně obšité šátky. Krom toho se soustředíme i na sety dekoračních polštářů. Velkou inspirací byla i návštěva pařížského veletrhu, který byl zaměřen na prodej vzorů pro módní průmysl. Rády bychom v budoucnu šly i touto cestou. Dokázaly bychom spolupracovat i na individuální zakázce pro architekty nebo oděvní návrháře. Vzhledem k výraznosti a barevnosti vzorů je s nimi třeba pracovat s citem, aby došlo k oživení, ale nikoliv přehlcení interiéru nebo oděvu.

Jaký máte pracovní sen?

Těší mě, že můj život se točí okolo smaltu, i když to má více rozličných podob. V roce 2013 jsem vydala knihu o smaltu a vždy mám velkou radost, když se mi dostane zpětné reakce, že ke smaltu přivádí nové autory. Budu ráda, když se mi i nadále bude dařit šířit povědomí o smaltu nejen na mých kurzech, ale i mezi lidmi, kteří sice nikdy nebudou sedět u pece, ale budou se o tuto techniku zajímat a docení ji. Doufám, že časem začnu pravidelně potkávat na ulici neznámé ženy s našimi šátky. Poprvé jsme je představily na výstavě Hot Stuff v galerii KusKovu v září 2015. První menší kolekce odletěla do Austrálie, takže větší pravděpodobnost setkání je nyní na druhém konci světa. Ráda bych spolupracovala na zařízení hotelu, který by měl každý pokoj v jiném vzoru. Případně by se mi líbilo podílet se na realizaci smaltu v interiéru nebo exteriéru. V zahraničí je smalt používán v architektuře mnohem častěji než u nás. Dalším mým snem, který se již začal realizovat, je komplexní výstava, která by u nás poprvé představila dějiny smaltu i jeho techniky. Výstava je naplánovaná na druhou polovinu roku 2017 do Brna.

Fotogalerie:

Text: Karolína Sornas, Foto: Iveta Kopicová a archiv, Kontakt: URBAN-KA, Magdalena Urbanová
Sdílet článekShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Komentáře

komentáře